Boek: De Voorsprong van Geluk

wat vind jij van dit artikel?

De Voorsprong van Geluk

Shawn Anchor, de CEO van GoodThink Inc houdt zich bezig met positieve psychologie. En wel dat gebied van de positieve psychologie waar succes, geluk en potentieel elkaar raken. Hij bracht 12 jaar door op Harvard met geluk doceren, en is inmiddels een veelgevraagd spreker en adviseur. En hij schrijft over geluk zonder zweverigheid en mét humor. Oprah is ook van hem onder de indruk.

ons kneedbare brein

In de Voorsprong van Geluk draait¬†Shawn de overtuiging ‘succes leidt tot geluk’ om.

Shawn schrijft dat in onderzoek steeds weer wordt aangetoond dat geluk juist leidt tot succes. De meest gelukkige personen zijn, zo blijkt, bijgevolg succesvoller in hun beroepsmatige en maatschappelijke leven.

Dat is mooi, maar wat hebben jij en ik eraan als wij het leven maar lastig vinden? En we heus niet zomaar veranderen? Neuroplasticiteit is Shawns antwoord op deze vraag.

Onze hersenen zijn kneedbaar en kunnen dus veranderen. Intellectuele en persoonlijke groei kunnen we zelf bewerkstelligen.

Hoe dan? Eigenlijk zijn er legio mogelijkheden voor jou en mij om de structuur van onze hersenen te veranderen. Door dagelijks onze gedachten, activiteiten en gedrag aan te passen, kunnen we positiever, gelukkiger en daardoor ook nog eens inventiever en productiever worden.

de adviezen om de voorsprong te pakken

Shawn Anchor biedt zeven adviezen in zijn boek. Zeven adviezen die je gelukkiger maken. En daardoor succesvoller. Dit zijn ze:

1: De Voorsprong van Geluk: 

Pak die voorsprong, richt je aandacht op positieve dingen, gedachten, emoties.  Neutraal en negatief gerichte breinen pakken die niet. Train je brein dus in positiviteit. Volg de zes onderstaande adviezen.

En sta open voor de veelheid aan positieve emoties. Voel en koester deze.

Beproefde manieren om je stemming positief te¬†be√Įnvloeden door de dag heen (als het bij je past):

  • mediteer
  • zorg dat je iets hebt om naar uit te kijken
  • gedraag je bewust vriendelijk (altru√Įsme rocks!)
  • pomp positiviteit in je omgeving
  • doe aan lichaamsbeweging
  • geef geld uit (maar niet aan dingen) (wel aan ervaringen of aan anderen)
  • doe wat echt bij je past (je sterke kanten gebruiken)

2: De Hefboom en het Draaipunt:

Verander je instelling (draaipunt) in de juiste richting zodat je meer kracht (hefboom) kunt uitoefenen. Het mentale plaatje dat je hebt van je dagelijkse activiteiten bepaalt jouw werkelijkheid meer dan die activiteiten zelf. Geloof in je vaardigheden en geloof dat je die vaardigheden kunt vergroten. Als dat je instelling is, dan is dat ook precies waarom je daadwerkelijk meer kunt en meer zult bereiken.

3 Het Tetriseffect:

Zorg dat je hersenen vast komen te zitten in het zoeken naar positieve patronen (ipv. de negatieve patronen). Leer te focussen op patronen van mogelijkheden, zodat je geen enkele gelegenheid of kans meer mist. Enne, hoe meer je oefent, hoe beter je erin wordt.

4 Omhoog Vallen:

Het leven zit vol gemaakte fouten, hindernissen, mislukkingen, teleurstellingen, verliezen. Dat is nu eenmaal zo. Pak die dieptepunten aan om te groeien. Tegenslag hoeft geen struikelblok te zijn. Succesvolle mensen zien het als een opstapje naar grootsheid. Kom uit de hulpeloosheid en zoek naar mogelijkheden.

Hoe doe je dat?

  • construeer een tegenfeit dat je beter laat voelen (je hebt pech omdat je in de poep trapt, maar je bedenkt je dat je als je niet in de poep getrapt had, je vroeger in de auto naar werk gezeten had en je heel lang in die file had gezeten: je tegenfeit is dat je geluk hebt dat je die file gemist hebt)
  • kies je verklaringsstijl (doe de optimistische)
  • TOCB¬†(oefen met dit interpretatiemodel van tegenslag: Tegenslag, Overtuiging, Consequentie, Bestrijding)

5 De Zorrocirkel: 

Toen Zorro nog maar klein en onervaren was, wilde hij zo snel mogelijk zo groots mogelijke dingen doen. Lukte niet. Hoe hoger hij vloog, hoe dieper hij viel. Totdat hij zich machteloos voelde en opgaf. De oude leermeester Don Diego leerde hem dan dat grootse dingen gebeuren met tijd en vastberadenheid. Hij tekende een kleine cirkel in het zand en daarin moest Zorro uren oefenen. Pas als Zorro de kleine cirkel beheerste, mocht hij een klein stapje buiten die cirkel zetten. En zo groeide kleine Zorro uit tot de grote legende. Ofwel: Behaal je meest ambitieuze doelen (in werk of privé) door kleine stapjes te zetten, en beheersbare doelen te stellen. Waneer dat goed gaat, zet je steeds grotere stappen en formuleer je steeds grotere doelen.

6 De Twintigseconderegel:

Vorm slechte gewoontes om in een¬†nieuwe goede¬†gewoonte door je weerstand tegen verandering te verkleinen. Op een slimme manier.¬†Want, gezond verstand leidt niet automatisch tot gezond gedrag. Die extra tien kilo’s al kwijt? We zijn gewoontedieren, ook al zijn die gewoontes van de slechte variant. Op termijn wordt elk positief geformuleerd doel¬†lastig vol te houden doordat je wilskracht vermindert en je (hard) terugvalt in oude gewoontes. De route naar gedragsverandering is een gewoonte maken van dat gewenste gedrag. Hoe? Elke dag doen. Na 21 dagen is het een gewoonte.

En de crux: zorg dat je minder ‘activatie-energie‘ (de moeite die jij moet nemen) nodig hebt¬†om te doen of te laten wat nodig is om je doel te bereiken. Bijvoorbeeld: als jouw doel is om fitter te worden, en je dat wilt doen door¬†‘s ochtends vroeg te joggen, slaap dan in je sportkleren, bedenk je route voor je gaat slapen en zet je hardloopschoenen alvast naast je bed. De moeite die jij ‘s ochtends moet nemen om daadwerkelijk te gaan rennen, maak je op deze manier heel klein.

Dus: pak de voorsprong van geluk door in actie te komen. Kom in actie door de gewoontes te ontwikkelen die iets opleveren. Ontwikkel die gewoontes door herhaling, oefening, dagelijks blijven doen. Doe dat dagelijks door het pad van de minste weerstand te bewandelen. Bewandel dat pad door naar de activatie-energie te kijken, en reduceer reduceer reduceer die waar mogelijk.

7 Sociale Investeringen:

Investeer¬†in je¬†vrienden, kennissen en familieleden, altijd, in elke omstandigheid. Schrijf die kaart aan je neefje, ga naar die vrijdagmiddagborrel met collega’s, bezoek je oma in het verpleeghuis, vier de nieuwe baan van je vriend. Zij worden er gelukkiger van. En jij ook. En een sociaal netwerk is een van de meest betrouwbare voorspellers van toekomstig succes.

jouw kneedbare hersenen en die van de mensen om je heen

En nog maar eens een keertje: Het hele proces van meer positiviteit, geluk en succes in je leven kweken begint met je hersenen. Nieuwe gewoontes > nieuwe neurale paden in je bovenkamer. Hoe meer je de 7 adviezen opvolgt, des te meer effect (want des te ingesletener de nieuwe neurale paden). Plus, de effecten van het ene advies zetten de andere adviezen in gang.

Ook: hoe meer je zelf de voorsprong van geluk benut, des te meer je het leven van mensen om je heen kunt be√Įnvloeden, en zij op hun beurt dat van de mensen om hun heen (waar jij ook weer bij hoort), enz., enz. Positieve emoties zijn besmettelijk. Onbewust zullen mensen om je heen jouw lichaamstaal, toon en gezichtsuitdrukking van je overnemen. En als ze¬†dat doen, gaan ze dat welbevinden¬†ook voelen en leven.

Shawn Anchor is er duidelijk over in 232 pagina’s: Pak de voorsprong en geef ‚Äėm door!

Verder lezen of kijken:

 

SCHRIJF ALS EERSTE EEN REACTIE

Leuk dat je wilt reageren!