1 zoete tip om je doelen nou eens te behalen

1 zoete tip om je doelen nou eens te behalen
5 (100%) 1 vote

Wees wijs met doelen

Straks is er weer zo’n moment.

Je zit bij je coach; het is nieuwjaarsdag; er ontstaat een nieuwe samenwerking op je werk; of je past niet meer in je bikini.
 
Dan breekt al snel dat moment aan: je formuleert een doel. Een doel, waar je aan kunt werken. Niet dat je per se verwacht dat je het doel behaalt, maar hoop doet leven.

Toch?

Nee, nee, nee.

nee nee nee

Wees eens zoet, en volg dit acroniem: SMARTIEZ.

SMARTIEZ

Doelen hebben heus kans van slagen. De ingredi√ęnten zijn alleen heel belangrijk. Voeg toe aan de mix:

De S van specifiek. Ok, je start met te besluiten wat je wilt. Je doel moet duidelijk en concreet omschreven zijn. Stel jezelf de vraag wat je precies wilt bereiken. Om welk concreet gedrag gaat het? Welk resultaat wil je behalen? Niet vaag omschrijven, maar maak het overduidelijk en hang er het liefst een getal aan. Niet: Ik wil ander werk. Wel: Ik wil een nieuwe baan in content marketing in de regio Amersfoort vinden.

De M van meetbaar. Weet jij wanneer je doel behaald zal zijn? Maak je doel meetbaar zodat je kunt checken of je doel bereikt is. Niet: Ik wil meer netwerken. Maar: Ik wil dit jaar eens per maand naar een netwerkgelegenheid zoals een borrel, een vakgroepbijeenkomst of een congres.
 
De A van aanwijsbaar. Wie wijs je aan? Ofwel: omschrijf wie wat moet doen om het doel te bereiken. Niet: Het project wordt afgerond door de IT-afdeling. Wel: Het project wordt geleid door het afdelingshoofd IT en zij zorgt dat haar team het project binnen de gestelde periode afrondt.

De R van realistisch. Even serieus, is je doel wel haalbaar? Jawel, een gezonde dosis realisme heb je nodig. Grootse dromen vertalen in huizenhoge doelen werkt demotiverend, omdat de lat dan simpelweg te hoog voor je ligt. Behoed jezelf voor snel moeten opgeven! Niet: Ik wil miljonair zijn op mijn twintigste. Wel: Ik wil mijn eigen kookblog starten binnen drie maanden.

De I van inspirerend. Hier wordt het extra leuk. Wakkert je doel een vuurtje in je aan? Maakt je doel energie bij je los? Zorg dat je doel positief geformuleerd is en dat je erdoor uitgedaagd wordt. Niet: Ik ga ‘s avonds niet meer netflixen. Wel: Ik wil acroyoga gaan uitproberen.
 
De T van tijdgebonden. Het tijdspad van je doel is belangrijk. Maak duidelijk wanneer je aan het doel begint en wanneer je aan het doel werkt. Niet: Ons team wil tijd vrijmaken voor teambuilding. Wel: Ons team gaat vanaf vandaag (datum) één keer per twee maanden op vrijdag samen iets ondernemen buiten kantoor om aan teambuilding te werken.
 
De E van eigen. Doelen die je zelf kiest, hebben veel meer kans van slagen dan doelen die jou opgelegd zijn, door bijvoorbeeld je leidinggevende of je partner. Ook doelen die je overneemt van een ander, zijn niet direct motiverend. Vraag jezelf af of wat jij wilt bereiken daadwerkelijk van jou is. Komt het doel voort uit een behoefte die jij hebt? Niet: Ik wil 10 kilo afvallen, omdat mijn vriendinnen slank zijn. Wel: Ik wil gezonder gaan leven door meer te bewegen, beter te ontspannen en goed en verantwoord te eten en drinken.

De Z van zinvol. Formuleer het doel in lijn met je waarden. Als jij het doel als nuttig ervaart, als het resultaat bijdraagt aan het grotere geheel, of als het doel te maken heeft met de zin van het leven, dan ben jij meer geneigd om er hard aan te werken en om het doel te bereiken. Niet: Ik ga biologisch eten ondanks mijn antipathie ten opzichte van die hele geitensokkenwereld. Wel: Ik wil onderzoeken hoe ik mijn bedrijf zoveel mogelijk kan verduurzamen omdat ik het belangrijk vind bij te dragen aan de werkeloosheid in mijn gemeente en aan het behoud van de natuur.

Waarom werkt SMARTIEZ?

  • Omdat het SMART formuleren van doelen gebaseerd is¬†op de relatie tussen doelen en prestaties zoals beschreven in de alom onderschreven en geprezen goal setting theory van Locke & Latham.¬†
  • Omdat de positieve psychologie aan deze theorie belangrijke zaken toe te voegen heeft, zoals positieve emoties, waarden, zingeving en inspiratie. Deze ingredi√ęnten maken de doelen die je formuleert meer eigen, leuker om aan te werken en beter vol te houden. En helemaal prettig: vooruitgang in een doel geeft positieve emoties! Denk trots, voldoening, tevredenheid, geluk!

Oh en nog eens iets

  • Nadenken over je doelen haalt het niet bij je doelen opschrijven (activeert meteen een ander gedeelte van je hersenen).
  • Deel langetermijndoelen op in behapbare stukken: schrijf ook de kortetermijndoelen die eruit voortvloeien op (dus: eerst een vervolgopleidingdoen¬†– kortetermijndoel –¬†¬†voor je solliciteert naar die nieuwe baan – langetermijndoel).
  • En zorg ervoor dat doelen elkaar niet bijten, houdt het een beetje overeenstemmend (dus: je doel om meer te sporten kan wel eens overhoop komen te liggen met je doel om die vervolgopleiding naast je werk te gaan doen)!¬†
  • Hou rekening met zowel tegenslag als wind mee, wees veerkrachtig met je doelen. Schrijf de belangrijke als-dannetjes op (dus: je wilt meer sporten, maar je weet dat je soms te moe bent om van de bank af te komen; schrijf maar op: als ik wil opgeven, dan werkt het als iemand me over haalt & als ik te moe ben om van de bank af te komen, dan bel ik mijn sportmaatje op die weet dat hij me gewoon toch moet komen ophalen voor de sportafspraak). Maar ook: zorg dat je open staat voor de kansen die zich voordoen (dus: als er een supermooie kans zich voordoet voor een teambuildingsuitje op een andere dag, dan doen we als team er alles aan om die kans te grijpen).
  • Vier vooruitgang of sucessen!
  • En lijkt overbodig maar zou in neon-letters mogen:¬†heb geduld. Het kost tijd om je doelen te bereiken, zeker als je daarmee gedragspatronen aan het veranderen bent!

Bronnen: 

  • Boek Bevlogen aan het werk van Wilmar Schaufeli en Pieternel Dijkstra.
  • Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior.¬†Psychological Inquiry, 11,¬†227-268.
  • Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American psychologist, 57(9), 705.

Meer weten:

  • Lees dit interessante boek: Bevlogen aan het werk van Wilmar Schaufeli en Pieternel Dijkstra.
  • Dit speciale boekje om je doelen in op te schrijven en bij ¬†te houden is toch onweerstaanbaar!¬†
  • Gebruik een goeie app om je vorderingen bij te houden: strides, goalsontrack of wayoflife!¬†

SCHRIJF ALS EERSTE EEN REACTIE

Leuk dat je wilt reageren!